Recenze, testy


  • Kliky Deore LX
  • Bomber Z4
  • Remerx - Jumbo
  • Alešův Black Horse
  • Svištíkův a-gang
  • Hayes HMX-9
  • Páčka na Maguru
  • Destičky Jagwire
  • RST Gilla TL
  • Pedály Author
  • Rubena, Schwalbe a Maxxis
  • Hayes HMX-1
  • Zadní nába od Authora
  • RST Aerosa AET



  • Kliky Deore LX
    Kliky Shimano deore LX, hollowtech, na středu BB ES70 kované (prý),175mm, na mnohohranu Octalink, převodníky 44,32,22 Příjemně tuhé kliky na duté středové ose. Měl jsem možnost srovnat s plnými klikami na čtyřhranu na stejném rámu a ta tuhost je fakt znát. Ve stejných superlativech se bohužel nedá mluvit o převodnících. Na těch se sice perfektně řadí, ovšem jsou měkké a s výjimkou nejmenšího ocelového se velmi snadno ohýbají. Mě osobně střední placka odešla celkem brzy, nahradil jsem jí kouskem od Truvativu. Ten sice neřadí tak perfektně jako kolega od Shimana, ale tvrdost ( u Shimana spíš měkkost ) a výdrž je jiné kafe. Velký převodník sice vozím dál, ovšem svým tvarem připomíná spíše zesnulý oválný Biopace.
    Petr C.
    up



    Marzocchi Bomber Z4 coil (2001)
    Pružinová vidle, tlumení otevřenou lázní, tlumení nastavitelné interně, pružení kolečky na korunce (jak taky jinak). Navářka na kotoučovku, ocelový sloupek, hliníková korunka, vnitřní nohy potažené teflonem, magnesiový spodní "monoblok" slepený ze tří dílů ( o rok později už byl z jednoho kusu), zdvih 80mm+5mm(negativní), pomocí kitu přestavitelná na 100+5 Jako asi každý pružinový bomber je i tato vidle neskutečně pohodlná, pružiny žehlí vše co jim přijde do cesty (samozřejmě v rámci 80mm zdvihu), chodí krásně plynule, dalo by se říci až sametově. Pokud trochu přitáhnete předpětí, přestane brát nejmenší nerovnosti a při jízdě ze sedla se méně houpe (nečekaně). Tlumení se nastavuje sice zevnitř, ale když si najdete tu svou polohu už ji není třeba měnit. Hlavními nedostatky je váha (kolem 2,2 kg, což už je docela kotel) a nízká tuhost konstrukce. Špalky v zatáčce škrtají až hrůza, patrné je to zejména za mokra. Za malou tuhost mohou spíše vnější nohy, korunka je tuhá docela dost. Údržba je zcela bezproblémová, stačí otírat horní nohy od prachu a jiného sajrajtu a cca jednou za rok kompletně rozebrat, vyčistit a vyměnit olej. Vidle je to konstrukčně jednoduchá, údržba se klidně dá dělat doma, stačí trubkový klíč a trocha odvahy.
    Petr C.
    up



    Remerx - Jumbo
    Tenhle českej ráfek je klasicky dvoustěnej s kalíškama. Vyrábí se v černé, stříbrné a žluté barvě. V provedení je jak pro klasická v-čka, tak i pro kotouče. Naplétá se do náb pro 32 a 36 drátů a stojí cca 400 Kč. Já je jezdím něco kolem roku a ještě se ani nehly, i když dostávaj pořádně zabrat. Díky své šířce 30 mm a použitému materiálu snesou snad všechno. Právě v materiálu je jejich slabost - jsou těžký. Ale to je individuální !!! Někdo dává přednost pevnosti...potom je ještě jeden vopruz a to v podobě cvakání kalíšků :) funkčně to vůbec nevadí, ale zvuky občas člověka potrápí. Doporučení tedy: pro všechny, kteří dávaj ráfkům co proto a nešetří je - Jumbo vás nezklame !!!
    Aleš
    up



    Black Horse
    Black Horse jezdim od prosince. Kolo je poskládaný z ocelového rámu ve velikosti 14" a pevné vidlice, 72 cm širokejch řidítek Exu, obyč. komponentů od Shimana, ráfků Remerx a pláštů od Maxxise.
    Díky své krátké stavbě se s ním dobře zatáčí a manévruje - ideální na technické věci...Nízko položenej střed způsobuje, že kolo není, tak živý, ale naopak zase hodně stabilní...Ve streetu je jak doma, k tomu je taky postavenej :), ale nedělá mu žádný problém ani nějakej dirtík na bikrosce nebo slušnej free sjezdík bez tvrdých dopadů. Tento nedostatek by měla vyřešit odpružka, ale já dávám přednost pevný...
    Co se týče trialových věcí:
  • dobře se dostává na zadní - hodně podložek pod představcem
  • otočky přes přední jsou taky lahoda - krátká stavba rámu
  • nízko střed - stabilita x míň místa při výskocích
  • dopady pohoda - ocelový rám
  • pinový pedály - dobře držej x jdou rychle do kytek
  • Maxxisky - univerzál, jdou i do lesa na sjezdíky
  • Remerxy - úplně supr, není co vytknout x vyšší hmotnost
  • Obyč V-čka - brzděj s asfaltem, ale běda když chce člověk někam pořádně
        skočit na zadním a není namazáno - to je potom mazec :)

  • Malá drobnůstka, která mi tochu vadí, že není výměnná patka. U oceli by nemělo tak jednoduše dojít k zohýbání nebo dokonce i ulomení než u hliníkových rámů, ale člověk si aspoň dává většího bacha.
    Verdikt: kromě velkej jumpů (absence přední vodpružky), silnice a XC
                 se hodí na všechno...

    Fotka a seznam všech komponentů najdete >> ZDE
    Aleš
    up



    Author a-gang
    A-ganga mám již přes rok - mám starší model. V původním stavu se hodil hlavně na streetek a protože jezdím nejradši v lese, brzo jsem ho trochu "upravil". Jediná věc v komponentech, která se dala biku vytknout byla vidle od RST. Tu jsem zlikvidoval po dvou vyjížďkách a nakonec se mi podařilo za příplatek 300Kč : dostat Marzocchi Bomber Z5.
    V dnešním stavu jsou na mym biku tyhle úpravy:
  • bomber Z5 100mm - vzduch
  • vepředu Hayes HMX-9
  • napínák od EXU
  • a pár dalších většinou rozbitejch věcí (řazení, brzdový páčky,...)

  • Co se jízdních vlastností týče, po úpravách je kolo mnohem živější, řetěz už nepadá a bomber vs. RST máte níže - oproti továrnímu biku to je fakt něco jinýho, takže to nemá moc smysl pitvat... Rám je celkem pevnej a asi taky kvůli vidli má hodně vysoko střed.

    Fotka a seznam všech komponentů najdete >> ZDE
    Svištík
    up



    Hayes HMX-9
    Nová hydraulická kotoučovka od Hayes je konečně celkem dostupná, dřivějších 10 kKč je fakt za jednu brzdu hodně. Stojí 5000 a lišit by se měla jen v tom, že není z tak lehkýho materiálu. Naopak má zlepšený chlazení. Montáž je celkem pruda - pokud vám nevadí lehký škrtání o kotouč. Já ji montoval místo mechanický takže destičky a kotouč už byli zajetý. Po první vyjížďce se destičky přizpůsobily a začalo to 100% brzdit téměř okamžitě. Oproti mechanický je mnohem ostřejší, nepotřebuje tak velkou sílu na ovládání a líp vypadá. Takže ji fakt doporučuju za ty prachy to stojí.
    Svištík
    up



    Páčka na Maguru
    hejciho páčka Hejci jezdí s plastovejma páčkama HS-11, samozřejmě, že se mu potvrdilo, že plast moc nevydrží a po několika měsíčním ježdění jednu zlomil. Protože je šikovnej :), tak se rozhod, že ji nebude kupovat, ale sám si ji vyrobí. Sehnal kus duralu a začal pracovat... Na výsledek jeho snažení se můžete mrknout sami. Nutno ještě dodat, že není úplně hotová a že jí k dokonalosti chybí pouze začištění a navrtání díry pro uchycení pístku pro hydrauliku...
    up



    Destičky pro Hayes kotoučovky Jagwire
    Destičky od Jagwire jsou nejen o polovinu levnější než originál Hayes (500Kč), ale také 100x lepší. Na rozdíl od originálních téměř nepotřebují zajíždět a ihned při první vyjížďce podávají téměř 100% výkon. Také se na rozdíl od "origoše" nedrolí na okrajích. Takže Jejich koupi vřele doporučuji - za dobrou cenu skvělý výkon a navíc vypadají fakt SEXY :-)
    Svištík
    up



    RST Gilla TL
    Od té doby, co jsem si pořídil nové kolo, prodělalo mnoho změn. Asi po měsíci jsem začal jezdit XC a potřeboval jsem pořádnou vidli. Jedna z variant byla vidlice RST Gila TL, to byla varianta levnější. Cena byla 3500 Kč, všude mi říkali, že ač je to eleastomer, je to super vidlice a splňuje nejvyšší podmínky značky RST po celé čáře. I přes cenu jsem neváhal a koupil ji. Po měsíci ježdění jsem zjistil mnoho záporných stránek vidlice, např. na mojí váhu, pouhých 55kg, byla příliš tvrdá a měkčí eleastomer nebyl k sehnání. Později se ztrácela pružnost a vidlice začala tvrdnout a přestala plnit svou funkci.V zimě zamrzala a nedalo se využít celého zdvihu.Vzhledem k mým zkušenostem ji nedoporučuji.
    Hejci
    up



    Pedály Author
    Tyhle pedály jsou úplně stejný jako např. Pointy, jen s jinou značkou. Ložiska jsou klasická kónusová, tzn. že se vždycky daj přitáhnout. Tělo pedálu a široká klec je z hliníkové slitiny. Kupodivu se obrušují velmi málo. Noha na nich docela slušně drží, sice se nemůžou rovnat s pinovejma pedálama, ale účinnost je vysoká. Kreš jsem zjistil nejen u mejch pedálů, ale stalo se to i jiným. V místě, blíž ke kleci, jak je klec přichycena k tělu pedálu dvěma šrouby, se většinou klec ulomí. Předpokládám, že toto se stane jen v případě, že budete jezdit trial a budete si to dávat hodně přes ně. Doporučení je tedy na cokoli, kromě silnice, xc a jinejch podobnejch disciplínách. Cena se u nás pohybuje mezi 500 až 560 Kč.
    Aleš
    up



    Test tří plášťů: Rubena, Schwalbe a Maxxis
    Jako první jsem jezdil Rubenu Highlander 1.9. Plášť má vysokou hmotnost, ale na druhou stranu se téměř nedá prorazit, mě se s ním podařilo cvaknout duši jenom jednou. Vzorek se hodí jak dopředu, tak i do zadu. Vzadu slušně zabírá a vepředu i s dokonale sjetym vzorkem drží díky svým bočním špuntům. S těmito bezva vlastnostmi mu škodí, že je pouze v 1.9 a ne širším provedení. Doporučit ho lze na tvrdší, ne závodní, xc nebo jen tak na blbnutí do lesa.
    Druhým pláštěm byl Schwalbe Big Jim 2.25. Tenhle plášť je oproti Rubeně a Maxxisu neuvěřitelně lehkej. Má hodně členitý vzorek, takže bezvadně drží na kluzkých površích a na sypčejším podkladu. Takže žádný bahno! Ale dá se sním přežít cokoliv, pokavaď nebudete jezdit na malej tlak a nebudete dopadat na ostré hrany, protože pak jednoduše prorazíte duši a můžete měnit. Doporučení: xc, trial.
    Maxxis High roller 2.35 je levné řešení širokého pláště. Je hodně těžkej nejen kvůli své šířce, ale i kvůli tlusté gumě, z který je udělán. Vzorek se hodně hodí do bahna, měkkého povrchu a na velké rychlosti, při kterých bezvadně drží. Díky své šířce lze použít na cokoliv free.
    U všech plášťů se dá vytknout, že se hodně rychle sjížděj. Možná je to daný stylem jízdy nebo nízkou pořizovací cenou. Rubena 200, Schwalbe 450 a Maxxis 550 Kč.
    Aleš
    up



    Hayes mech disk HMX-1
    Kotoučové brzdy - nedávno nedostupná novinka jsou dnes již rozšířené do všech cenových kategorií kol. Ne všechny jsou ale dobré a někdy je lepší nechat si svá stará véčka. Mechanické kotoučovky od Hayesu však můžu jenom doporučit. Jejich účinnost je mnohem vyšší než jakákoli véčka a po správném seřízení už stačí jenom měnit destičky. Prvních několik vyjížděk nebrzdí zrovna zázračně, ale pak už se to jenom zlepšuje a maximálního účinku dosáhnou velice brzo. Jediný nedostatek je, že nejsou příliš ostré. To je však originálními destičkami (1000Kč), které nejsou nic moc a po výměně třeba za Jagwire (500Kč) se vše vyřeší. Vysoká účinnost je ale vykoupena cenou - 5000 Kč není málo a to cena nezahrnuje nábu.
    Svištík
    up



    Zadní nába od Authora
    Náboj od Authora, novinka pro rok 2002, se dělá na průmyslových ložiscích, asi jediná výhoda tohoto náboje, i když i nad tímhle by se dalo polemizovat! Poprví, co jsem se na něm jel, tak to byla pohoda a myslel jsem si, že asi bude dobrej. Druhá vyjížďka mě ale přesvědčila o opaku. Vůle jako kráva, prasklé uchycení ložiska! V dobré víře, že po reklamaci už bude všechno v pohodě, jsem jezdil zhruba měsíc. Potom se úplně po… ořech a zohýbal, jak stéblo trávy, rychloupínák. Dodávám, že to samý se stalo kámošovi, kterej ho přetrh a ani jeden z nás k tomu nepoužil, žádnou nadměrnou sílu ani žádné svoje destrukční schopnosti!
    Takže se radši na něj vykašlete a vůbec o něm ani nepřemýšlejte. Nechápu, jak se s tím může vůbec Author chlubit a dávat ho třeba na ganga?! Jediné místo, kam bych pochopil, že se dá dát, je na nějakou silničku nebo krosíka.
    Aleš
    up



    RST Aerosa AET
    Nová, sexy, lepší… To by si člověk mohl pomyslet při pohledu na nejnovější vidli od RST. Já osobně jsem ji měl na novém kole a po zkušenostech s RST Gamma EL jsem doufal, že nová znamená také dobrá… Nejdřív trochu popisu: Zdvih 63/80 výměnou elastomerů, spodní nohy z magnesia, vršek cr-mo. V pravé noze "tlumí" vzduchová patrona a v levé pruží i tlumí RST klasika - pružina/eleastomer. Vidle nemá prachovky a těsnění je nové, takže by se dovnitř nemělo nic dostat.
    A jak to funguje: Dokud se jede po silnici je to pohoda. Vidle je citlivá, všechno pobere. Jakmile se ale dostanete do lesa, je to už horší. Vzduchové tlumení moc netlumí a vidle je celkově příliš měkká. I když jsem ji přitvrdil na maximum, na konec zdvihu ji nebyl problém dostat ani ve stoje stlačením rukama. Protože tlumí taky eleastomer, v mrazu vidle "zamrzá" a prakticky nefunguje. Takže pokud uvažujete o nové vidli, ruce pryč - cena neodpovídá kvalitě (cca 6000Kč) a doporučit ji můžu jenom pro mladšího sourozence nebo pro důchodce na nedělní výlety. Kupte si třeba Marzocchi Bomber- to je skvělá vidle, co vydrží fakt hodně. Letos se už nevyrábí, ale s trochou štěstí ji někde seženete.
    Svištík
    up